Thursday, July 5, 2012

"Hidup Seorang Manusia"

Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah !! Jangan lupe selalu sebut ye..klau boleh hari2 mesti kena sebut Alhamdulillah, tandanya kita bersyukur dengan nikmat yg ALLAH bg kt kita sebagai ciptaan dan hak miliknye yg hakiki.
Sebenarnye lain keje yg i nk buat..last2 ke sini jgk..huhuu. Sebenarnye lame dah nk share benda ni ng sahabat2 sekali tp terlupe lak. Tengok pic kt bawah tu...benda tu la i nk share. Maaf, ilmu i x seberapa tp selalu cuba untuk menambah ilmu anda share ng kawan2 an. Mne la tahu kot2 dpt jgk pahala ALLAH bg..insyaALLAH ! ALLAH tu kan Maha Pemurah (^_~),


"Peta Kehidupan" bagi kita yang bergelar manusia / hamba ciptaan ALLAH swt...

Setiap drpd kita akan pasti melalui 5 alam tersebut. 2 alam kita dah lalui iaitu Alam Roh dan Alam Rahim tp setiap dr kita x ingt pun kita pernah lalui alam2 tersebut an. Tengok kt Alam Roh tu, kita dah buat perjanjian dgn ALLAH swt bahawa kita mengakui ALLAH itu adalah Tuhan kita yg benar, agama yg suci ! Ma pernah ckp, masa kita roh, kita dah janji ng ALLAH bahawa kita akan melakukan semua kebaikan dan mengikut semua arahan oleh ALLAH swt. Itu adalah perjanjian setiap dr kita tp adakah kita ingt..ermm x ingt kan. Ini ingatan utk i dan jgk sahabat2 i sekalian. Itu adalah realitinye, setiap roh yg bersama dgn jasad kita ni dh janji dgn ALLAH so jom kita sama2 tunaikan janji tersebut.

Alam ke2 adalah Alam Rahim, alam ni pun kite x ingt..entah apa yg jd kt alam tu pun kite x tahu an. Skrg ni plk kita berada di Alam Dunia yg memerlukan banyak pengorbanan sebagai seorang ummat islam yang cintakan ALLAH, Rasul dan agamanya. Jadi kt alam ni kita buat lah persiapan yang terbaik yang boleh menghindarkan kita dr siksaan dan godaan syaitan yg akan menyesatkan setiap dr ummat islam. Jagalah Ibadah dan jadilah Khalifah yang terbaik di dunia ni..InsyaALLAH ! ;) Setiap apa yg kita lakukan, kita kena terima dan lakukan dengan hati yg ikhlas. Jauhkan diri dr apa yg DIA x suka. Setiap perkara yg kita lakukan akan di tnya oleh_Nya kelak. Harap semua amal ibadat dan perlakuan kita diterima oleh ALLAH swt dan menerima setiap ujian yg diberikan oleh_Nya dgn hati yg jujur, ikhlas dan redha dgn ketentuan_Nya. InsyaALLAH ! hidup kita akan dilindungi oleh DIA.

Selepas alam dunia, kita pula akan beralih ke Alam Barzakh. Kita xtahu bila kita akan ke alam tersebut, mgkn sesaat lg, mgkn seminit lg, mgkn sejam lg, mgkn sehari lg, mgkn setahun lg..dan mungkin seribu tahun lagi kita xtahu. Jadi selagi kita masih bernafas, hidup di alam yg memerlukan kita untuk menunaikan janji kita pd_Nya, kita lakukan yg terbaik ! Do The Best For ALLAH !! Pada alam ni, jika buruk kelakuan kita kt dunia maka siksa lah yg kita akan dapat, jika baik kelakuan dan amalan kita kt dunia ni maka tenanglah kita di alam sana. Bak kata ma, klau iman kita kuat, ALLAH syg dan kubur kita akan terang dan sgt selesa berasa di alam sana dan jika sebaliknye, siksaan akan datang atas sebab dosa dan perbuatan buruk yg dilakukan dan ianya akan berterusan sehingga tibanya hari pembalasan.

Alam terakhir adalah Alam Masyar yang akan menjadi perhintungan setiap dr hamba ciptaan DIA. Di sini setiap dr kita akan dihitung amal perbuatan kita sejak kita baligh. Ma kata lagi, time ni klau org beriman jgk akan dipayungi oleh malaikat, dan jika org yg melakukan perkara yg tidak disukai oleh ALLAH, matahari hanya sejengkal di atas kepala. Kita yg sekarang panas pun x tertanggung, ni matahari sejengkal kt atas kepala??? Cuba la anda bayangkan sendiri..Nauzubillah ! mintak dijauhkan dr kita semua ummat Nya. Pada alam ini juga lah kita akan ditentukan sama ada tempat kita neraka atau syurga. InsyaALLAH ! setiap dr kita akan ditempatkan di Syurga bersama-sama dengan org2 yg kita kasihi dan bersama2 dgn junjungan besar Nabi Muhammad saw serta org2 yg beriman kepada ALLAH swt. Amen !!

Jika ada silap dan salah boleh la betolkan, sy pun masih lagi menimba ilmu, mana yg sy tahu sy share la kt cini (^_~) Semoga anda semua suka untuk membaca dan sama2 kita menambah ilmu dan takwa kita padanya. Mohon ALLAH lindungi kita, keluarga kita, org2 sekeliling kita dan ummat Islam keseluruhannya..InsyaALLAH !! Semoga amal ibadat kita diterima oleh_Nya.

Itu saja tuk kali ni, nt i share2 lg, InsyaALLAH ! Jumpa lagi..Terima Kasih sudi membaca. Wassalam !!

No comments:

Post a Comment