Friday, June 14, 2013

Innalillahhiwainnahilaihirajiun..

Assalamualaikum wbt dan Salam Penghulu segala hari...

Alhamdulillah masih lagi diberi peluang untuk menikmati kesegaran untuk menghirup udara segar dr ALLAH swt ini. Pagi ni rasa sedih sgt. Dikhabarkan dengan berita kembalinya seorg saudara islam kt kampung ni ke rahmatullah pai td.


Ma : Anis, ma nk p melawat ni..
Aku : Haa! sapa meninggal?
Ma : Cik Minah kt seberang jalan tu?
Aku : Innalillahhiwainnahilaihirajiun...knape?
Ma : Entah la..katanya sesak nafas..sblm tu 2 or 3 mggu lepas  dia ada kena patuk ular..
Aku : Ermmm..............

Ya ALLAH...itu adalah kuasa mu..x kira umur, sbb, waktu..jika smpai masanya kan kembali jua ia kepadaMu. Dr Tanah datangnya kejadian manusia ke Tanah jualah kembalinya manusia sebelum hari kebangkitan semula di padang masyar.

Arwah...aku x kenal sgt sebenarnya tp ada 1 day tu, surau kt depan ada buat mkn2, petang tu aku p tolong bersihkan ayam..xda org sgt..ada dlm 5 or 6 org je..termasuk la arwah. Arwah ni..dia bahasakan diri dia ummi..baik sgt..dr percakapan dia nmpknye seorg yg sgt lembut. Dalam bersih2 ayam, potong sayur, makan2..borak2 (sebenanye time ni aku sorg je yg muda, lain2 semua dh mak2..ermm malu sebenarnye..tp tahan jelah) banyak soalan plk ditnya kt aku ni..aiyoo, ini yg x berapa nk gemar p tempat2 org ramai..kadang2, dgn soalan mereka tu..kite sendiri pun xthu nk jawab cm mne..uhuu.

Lama lepas tu..aku berangan la kejap..ermm bestnye klau dpt mak mertua mcm ummi ni..sejuk hati..over plk..benda ni timbul coz dia org jgk tnya2 sal kawen la apa la..bla3..mcm2..

Ermmm..walau sekejap kenal dgn arwah..rasa cm dh kenal sgt ng arwah co dia sorg yg peramah..senang masuk ng org x kira org tua or muda cm aku ni. Tekejut mendengar berita tu. Hari ni hari jumaat..dan aku pernah dgr..org yg matinya hari jumaat org itu akan terhindar dr siksaan alam kubur.

Semoga arwah ditempatkan bersama-sama dgn golongan ummat Nabi Muhammad saw yg beriman dan bertakwa kepada Mu Ya ALLAH. Aamiin.



Jangan kita selalu berfikir tentang benda yg tidak pasti...renungkan lah sejauh mana iman kita utk berhadapan dengan benda yg pasti menjemput kita bila2 masa tp diduga masa dan waktunye.

Wassalam..

No comments:

Post a Comment