Sunday, June 3, 2012

"MATI" itu pasti bagi setiap yg "HIDUP"

Assalamualaikum wbt..

Semoga sahabat yg dihormati sekalian sentiasa di bawah dan lindungan kasih_NYA. InsyaALLAH ! Amin...

Seperti tajuk yang saya tulis kt atas MATI itu pasti bagi setiap yg HIDUP. Itu adalah janji ALLAH kepada makhluk ciptaan_NYA. Kita tidak akan tahu bila kematian itu akan datang menjemput, mungkin sesaat lagi, mungkin seminit lagi, mungkin sejam lagi, mungkin sehari lagi...namun kita xtahu itu semua, bagaimana kita mati, dengan siapa kita mati, siapa yg akan kafan kita, siapa yg akan mandikan kita, siapa yg akan kebumikan kita..wallahhuaklam, itu semua kita tidak tahu.. Berdoalah supaya kita dimatikan dalam IMAN dan AGAMA yg BENAR..agama ISLAM agama yg hakiki..dan mendapat tempat dalam golongan orang2 yg beriman kepada_NYA. Amin..mudah2han...DIA memakbulkan doa setiap hambanya yg daif di sisinya yg memerlukan kasih dan cintaMU ya ALLAH !

  "Setiap yang HIDUP pasti akan MATI"
Doalah sentiasa supaya kita sentiasa mengingati MATI kerana MATI adalah sesuatu perkara yang paling hampir dengan kita.


Ya ALLAH..KAU tempatkanlah bapaku, atuk2 ku, bapa dan mak saudara ku, ahli2 keluargaku, serta ummatMU seluruhnya dalam rahmat dan kasih sayangMU. KAU tempatkanlah mereka dalam kalangan orang2 yg beriman kepadaMU bersama kekasihMU Nabi Muhammad saw dan ahli keluarga & para sahabat Baginda. Amin.

Detik 3.00pm 28 Mei 2012...saya dapat panggilan daripada abang...firts dia ckp "kau dah tahu ke?" ya ALLAH..hanya DIA yg mengetahui jantungku bedegup..aku mcm dh agak akan menerima berita buruk.."atuk dah xde...Innalillah...rasa mcm terputus nafas mendengar kata2 tu...atuk saya ! atuk Abu Bakar Semaun adalah satu2nya atuk yg saya ada namun keadaan sekarang jauh berbeza..atuk yg paling saya sayang dah meninggalkan saya buat selamanya..Ya ALLAH ! KAU temukanlah kami di hari kebesaranMU nanti Ya ALLAH. Temukanlah kami sekeluarga dan lindungilah kami dari perkara yang boleh mengundang kemurkaanMU. Lindungilah kami ke jalan yg KAU redhai...



Lepas dapat panggilan abg ckp terus siap..okey saya cepat2 siap..tp tolak agak lewat jgk coz abg kena dtg ambik saya dulu kt UPM..dalam 4pm lebih kami bertolak. Keluar dr upm alhamdulillah jalan okey tp sampai cheras jalan dh jem. Terdetik kt kepala cm mne ni..sempat ke x sampai umah..nk tengok Arwah atuk buat kali terakhir. My mum call bgthu kebumi mgkn dlm kol10pm, tunggu kami sampai..tnye abg sempat x..abg x jawab..xpelah..time tu saya dh xleh nk ckp apa dh..air mata mencurah2 keluar..teringat semua sal atuk.. Atuk ! maaf x sempat cukup dahi atuk buat kali terakhir :'( walaupun selalu pipi atuk ku kucup klau nk balik upm namun ingin ku kucup pipi atu buat kali terkahir, namun tidak kesampaian. Dulu time borak2 ng atuk, pernah atuk ckp..nk tengok anak saya..ALLLAHhuakhbar..tidak juga kesampaian. InsyaALLAH tuk, klau diizinkan oleh DIA saya ada keturunan..saya akan bawak anak sy ziarah kubur atuk. Itu adalah janji saya ketika pijak tanah perkuburan. Saya smpai je kt kg terus ke tempat pengkebumian, tp x sempat jgk..org2 kg dh siap hanya tinggal utuk siram air je.

Selama 4 tahun saya di UPM...4 kematian saya terima... First, atuk sedara (mak sedara mama) agak rapat jgk dengan saya coz klau balik kg selalu jgk p jejalan umah dia. Saya x balik time ni x ingt knape, rasanya exam. Lepas atuk sedara pak cik lak xde..time pak cik ni sayu sgt hati, dh xde tempat org yg boleh ku anggap ayah selepas pemergian arwah abah. Arwah pak cik yg hntar sy ke UPM, arwah hntar sampai ke bilik..dia pesan..belajar rajin2 anis..I sempat kucup arwah buat kali yg terakhir. Sedih sgt...x dpat nk membalas jasa arwah. Selepas arwah pergi, mak sedara saya plk xde..arwah dh lama sakit, sakit barah..sy x pasti barah apa.. Dgn arwah sy x berapa rapat sgt...tp rasa kehilangan arwah. Masa arwah xde sy pun x sempat nk balik..exam. Abg kata xpelah, my mum pun ckp xpelah..abang2 semua dh balik. And the last one my atuk ! atuk pun dh lama sakit..sakit tua, klau kt umh malam2 dia xleh tido, biasa2 ni dia akan panggil mak dengan ayah dia, mengadu sakit, xpelah..saya redha dgn pemergian atuk..jika itu adalah yg terbaik untuk arwah..ALLAH akan memberikan yg terbaik kepada ummatNYA yg berIMAN kepada_NYA.



Atuk pergi 28 Mei 2012...saya tengok surat mati, tarikh lahir atuk 28 Mei 1919..ya ALLAH..cantiknya, atuk lahir dan mati dalam tarik yg sama. Ma ada ckp...elok kematiannya jika tarikh lahir dan tarikh mati adalah sama..InsyaALLAH ! mudah2han Arwah Atuk diletakkan bersama2 dgn org2 yg beriman.


Banyak ujian yg ku terima..ya ALLAH..ENGKAU kuatkanlah semangatku untuk meneruskan kehidupanku demi agamaMU, keluargaku, dan ummat seagama dgnku.


Ya ALLAH...jika keHIDUPan adalah lebih baik, maka ENGKAU berilakan peluang utk ianya hidup bagi beribadah dan bertakwa kepadaMU, dan jika kematian adalah lebih baik, maka ENGKAU matikanlah ia dengan IMAN dan AGAMA MU yg SUCI ! Amin !!

(T.T) ALLAH always with me...Terima Kasih Ya ALLAH !

No comments:

Post a Comment