Sunday, June 10, 2012

Muhasabah Diri (T.T)

BIL TERAKHIR KITA :

✿~ Kain kafan, RM300
✿~ Mandi, RM300
✿~ Gali Kubur , RM300
✿~ Van Jenazah, RM200
✿~ Papan Liang, RM150
✿~ Talkin, RM50
✿~ Kapas, RM21
✿~ Kapur Barus, RM5
✿~ Cendana, RM2
✿~ Air Mawar , RM2
Keseluruhan : RM 1,330

p/s : Kita telah dijatuhkan HUKUMAN MATI sejak dalam perut ibu..tarikh mati sudah ada di sisi Allah, tidak akan terlebih satu nafas atau kurang satu nafas..walaupun kelihatan kaki kita melangkah pergi kerja, pergi kelas atau pergi melancong..tetapi hakikatnya, kita menuju ke LUBANG KUBUR dan rupa-rupanya..langkah kita adalah LANGKAHAN MAUT..mari kita sama-sama hitung bil terakhir kita, sudahkah kita BERSEDIA?

Allahhurabbi...KEMATIAN itu adalah sesuatu yang paling dekat dengan kita sebenarnya tp siapa sedar? Manusia nie tahu perkara ni, saya sendiri tahu mengenai realiti keadaan ini namun sejauh mane pengaplikasian dalam kehidupan seharian? Kadang2 kita lalai dengan dunia dan godaan syaitan yang sentiasa ada dengan kita walau ke mana kita pergi sekali pun kerna itu adalah janji syaitan kpd ALLAH swt.. syaitan telah berjanji akan menyesatkan ummat islam sehingga syaitan berjaya menarik manusia menjadi ahli mereka iaitu ahli neraka. Nauzubillah !! mintak la dijauhkan aku, keluarga ku, guru-guru ku, sahabat ku dan ummat islam keseluruhannya dari godaan syaitan yg akan menyesatkan kami. Aaamin !!

Rujuk kepada topik yg kt atas tu..Allahhuakhbar, nk mati pun banyak guna duit haa, total tu buat masa skrg dh RM 1330, kita xtahu ag mati bila..klau dipanjangkan umur oleh ALLAH swt Alhamdulillah tp Bil Terakhir kita mungkin lagi meningkat. Lagi jauh kita melangkah lagi dekat kita dengan alam barkhzah. Itu adalah realitinya tp manusaia atau masyarakat hari ni *diri sendiri jgk* sejauh mana keinsafan terhadap benda ni *KEMATIAN* asyik2 seeeebuk planing tentang masa depan..tidak dapat dinafikan ianya sangat2 perlu dan patot diaplikasikan namun jangan dilupa kepada perkara yang hanya disebelah kita. Ada lagu nasyid tu an...Beribdatlah kita seperti kita akan mati keesokkan harinya dan bekerja lah kita seperti kita akan hidup seribu tahun lagi. Ya benar tu...tp ramai yg fikir tentang akan hidup seribu tahun..x ramai yg fikir tentang akan mati keesokkan harinya. Allahhuakhbar ! dekatkan la kami kepada redha dan kasih sayang Mu ya ALLAH !

Facebook !? huh ! laman sosial yg paling glamor buat masa nie *aku pun kadang2 asyik sangat dengan benda alah ni..InsyaALLAH ! lepas nie kite sama2 kurangkan penggunaan facebook ye. Sya tertarik dengan satu post rakan Fb nie...tppppp dah x jumpe laa kt mne nk ambik copy..huhuuu, yang kt bawah nie lain ckt la dr yg tu..tp boleh lah share2 an ;)

Masa sekolah gewe ngn org lain,
Msk diploma couple ngn org lain,
Bila degree dating ngn org lain,
Nti kahwin ngn sape?

Berat2..Ramai yg risaukan perkara yg ALLAH dh tetapkan spt jodoh, tapi x ramai yg risau soal dosa pahala..Ingatlah nti Mati bwk amal bukan pasangan :)
(versi klate nie ye..heheee :D)



Itulah realiti masyarakat skrg..klau tengok kt fb tu je..aish sal couple, sal cinta, sal jodoh, saya rindu awak, bosan sorang2, sayang, dear i love u...adeh ! nk baca post tu pun rasa cm..aish ! xde benda lain ke nk fikir...cuba la fikir cm mne aku nk balas jasa orang tua aku ni..cm mne nk bagi kasih sayang yg sepenuhnya dekat dorang, nk bagi keselesaan kt dorang, amal aku dah cukup ke.. Kawan ng orang lain..tup2 kawen ng orang lain..that why lah dalam islam xde istilah couple, klau dah berkenan terus masuk minang. *Tiba2 teringat kisah Ustazah ng suami dia nie..xpernah berjumpa, suka..terus masuk minang..Alhamdulillah sebuah keluarga dengan penuh ciri2 islam. *nk jgk !* Memang x dapat dinafikan, ALLAH pun ada ckp..perasaan cinta itu adalah fitrah sebagai manusia..saya pun x lari dari benda2 cm tu...nakkan seorang suami yg soleh, anak2 yg soleh dan solehah, sebuah keluarga yg bahagia dan seiring dengan ajaran dan agama ALLAH swt. Tapi..jodoh, pertemuan, rezeki ini ALLAH dah tetapkan..Jalan yg terbaik adalah DOA kepada DIA..X perlu lah nk bgthu umum an..Bagitahu DIA, InsyaALLAH dia akan permudahkan lagi urusan kita. Klau dah jodoh x kemana. 

Ramai jgk yg tnye, bila akk nk kawen?? Ikhlas dr hati..saya x boleh nk jawab soalan tu..hanya DIA yg tahu dan hanya DIA yang mengetahui... Tp apa yg paling penting buat masa skrg ni...amal ibadat saya kpd DIA, tanggungjawab saya sebagai anak, sbg adik..harus saya laksanakkan dulu..buat apa nk fikir benda yg xde lagi..cuba fikir benda yg dah menjadi tanggungjawab kita dan anda sekarang?? Klau dah kawen..boleh ke buat sesuatu perkara tu mcm kita belum kawen?? Boleh selalu balik umah? Boleh bg duit banyak2 kt parents? X mungkin..klau dh kawen..tanggungjawabnye dah lain..itu yg saya risau..saya nk balas jasa keluarga dulu..InsyaALLAH jika diberi izin oleh DIA... ALLAHhuakhbar !! selalulah ingatkan aku pada jalan dan redhaMU. Ada juga 1 ayat ne saya terbaca tp lupe sudah kt mne..huhuu, say first love pada suami/isteri sahaja malah hubungan cinta atas dasar cintakan ALLAH akan lebih indah dan bermakna selepas kawen ! *ermmm :) tibe2 tersenyum sorang2..aku nk jgk yg mcm nie..insyALLAH la an..kita DOA banyak2 kt DIA insyaALLAH DIA akan ingat pd orang yg selalu ingat kt DIA* so sweeeettt ! heee :D
Haish ! dah melalut ke mana dah haa ! ermmm..apa yg penting sekarang ni..tingkatkanlah ilmu agama dan amal ibadat pd ALLAH swt..td bru call mum..dia kt masjid belajar ngaji bukan ma x pandai bc al-Quran..tp ma ckp kite kena belajar lagi dengan orang yg lebih pandai supaya bacaan kita tepat ! Alhamdulillah !! i have a great muslim mum !! yeayyy !! Klau nk exam..call mum ckp..xde benda lain dia akan bg "haa..baca doa la mintak DIA permudahankan..Dah buat solat hajat x? solat hajat tu buat la baru berkat dan ALLAH bantu kita..." ermmm..tp skrg dah xde exam..tinggal adik2 junior saya yg kt bawah2 nie haa dah nk start exam esk...so ingat pesan my mum ye..hehee :D btw..Gud Luck untuk adik2 yg akan exam nt..Akk doakan kejayaan anda semua..InsyaALLAH ! (^_^)

Alamak dah zohor...jom2 g zohor dulu..nanti nk g makan plk ! dah janji ng adik ucuk i nie haa nk p makan after zohor..cinet pun nk ikot jgk coz dia kena tinggal ng rumate n kawen dia..huhuuu, cian cinet ! xpelah..follow kami ye...

Sekadar ingatan dan renungan serta utk renungan dan muhasabah diri saya sendiri..sekadar perkongsian apa yg saya baca dan apa yg saya tahu..

Assalamualaikum wbt !! (^_^)

No comments:

Post a Comment