Friday, March 30, 2012

"SalahKah Aku Bercinta"

Assalamualaikum w.b.t dan Selamat Petang...

Penangan ceramah semalam nie..nk bercerito ckt..hee..

Diharapkan semua sihat2 saja ye...insyaALLAH ! (^_~)
Ermmm....daripada tajuk yang i kasi kt atas tu menarik x..hee, menarik an..itu tajuk forum yang berlangsung kt k17 malam 29hb/3/12...fuh ! penuh dewan..panel yang datang best2 lak tu..tambah pulak ustazah fatimah yg cantik molek bersama suaminya and ustaz iman muda hassan. Semua mereka nie hebat2 belaka..aish ! teringin nk jd mcm ustaz + uztazah..pasangan yang berCINTA selepas akad...Ya Allah peliharalah aku ke arah itu...(berangan..hee)

Agak menarik x? hehee..baru2 nie kebetulan i ada borak ng sorang sahabat nie, bercakap berkaitan ng i nk pegi praktikal tiba2 termasuk pasal jodoh and then..pendapat, pandangan dan pegangan kami terhadap istilah cinta adalah sama..never say love 2 everyone before IJAB dan KABUL..dan insyaALLAH, ungkapan pertama CINTA kami adalah untuk Si Suami (~_~) nk jd mcm pasangan yg bg talk mlm td..sweet and romantik sangat bila cinta selepas kawen nie kan...

Dalam perbincangan malam itu jgk..ustazah ada menyatakan bahawa cinta terbahagi kepada 3 iaitu:
I)   Cinta ALLAH
II)  Cinta Kepada ALLAH
III) Cinta Bersama ALLAH

Sama2 lah kita menghayati maksud disebalik kata2 tersebut. Cinta yang paling AGUNG adalah cinta kepada ALLAH Sang Pencipta. Segala kejadian hanya milik_Nya dan DIA yang berhak memilikinya.

Apaaaa lagi eh...ermmm, banyak ag die share..jap2 take time nk ingat balik, kena ingat betol2 nanti salah karang payah plk..kih3 :p

Okeh ! Jom kite teruskan....


Dalam perbincangan malam ini juga, cara uztazah menyampaikan ucapan..huh ! cukup menarik, suara yang lembut berada bersama si suami di sebelah...sweetnye pasangan ini, pasangan yang berCOUPLE hanya untuk ALLAH dgn jalan yang diredhai oleh ALLAH ! Subahannallah..kurniakan lah aku Si Suami yang sedemikian..Amin ! Semoga dimakbulkan ILLAHI.

Ada satu soalan yg menarik moderator bg kt panel...bercinta alam maya nie boleh ke x? ermmm..jawapan yang simple dan sungguh menarik, masuk terus dalam jiwa dan ingatan setiap yg hadir, moga menjadi amalan buat semua (ramai yg post kt fb ayat jawapan yg ni). Ianya berbunyi..jeng jeng jeng..hee (^_^) nie dia..dengan kita Berpuasa Syahwat ! Kita menahan daripada semua godaan dan fitrah perasaaan yang timbul dalam diri, kata uztazah..apabila kita menahan perasaan cinta tersebut, umpama kita berpuasa..menahan daripada lapar dan dahaga..apabila berbuka, walaupun dengan biskut marie, nikmat yang diperolehi sungguh besar. Begitu juga dengan nikmat orang yang menahan perasaan cintanya, apabila berkahweenn..pasangan tersebut akan mendapat nikmat berumahtangga yang cukup hebat dan besar hidup bersama demi agama ALLAH s.w.t..

BerCINTA lah dengan jalan yang benar, lurus dan jalan yang diredhai oleh_Nya insyaALLAH cinta kita akan berkekalan hingga ke syurga. Amin !

Tadi asyik2 duk selak2 muka buku nie..terjumpa satu artikel nie haa..best ! nanti baca la kt wall i..jap2 i kasi link2 ye...nie dio http://www.facebook.com/Puteri.Hati.Mama (nie i punye fb..hee, godek2 la kt wall i nie..nt jumpe lah ye..hee :D ada pic ! kt bwh nie ha pic die).


 hahaaa..tgk pic nie...bagus an wanita nih...bukan jual mahal tp ikot ajaran dan pegangan agama...Nikmatilah kemanisan berCOUPLE selepas kawen...Jalan yang diredhai ALLAH s.w.t. 

Seorang wanita yang tidak mudah hanyut hanya dengan satu lafaz daripada lelaki...tetap dengan hati yang suci, berada dalam jalan ALLAH, dia tidak mudah hanyut dan terleka oleh tipu daya syaitan dan nafsu buasmu. Syaitan nie hnya mahu mencari teman2 mereka di neraka..jauhilah diri kite daripada tergoda dengan godaan yang boleh menyesatkan tersebut. Dekatkan diri pada ILLAHI InsyaALLAH kita dapat mengawal diri...

Akhir kata dari i (yg comel nie..kih3 pasan jelah sorang), Doa kepada_Nya semoga dipertemukan jodoh yang terbaik, dan suami yang soleh & caring, bapa yang penyanyang dan semua2 lah..hee...ada i jumpe satu ayat nie tp lupe dah kt mne..bunyi dia lebih kurang cm nie lah..hee "aku x tahu kau sape, kau kt mne tp aku tahu DIA ada yang terbaik untuk aku, dan kau akan datang padaku bila tiba masanya".

Jika ada salah dan silap...sila perbetolkan, coretan daripada ilmu yang x seberapa...jumpe lagi kite dalam penulisan i yg seterusnye nanti ye.. (^_^).

Wassalam..
30/03/2012, Jumaat, 06.00 pm.

No comments:

Post a Comment